HB onderwijs

Waarom specifiek HB onderwijs?

Kinderen met hoogbegaafdheid worden veelal gekenmerkt door een IQ van rond de 130 gecombineerd met een grote mate van creativiteit en motivatie (Renzulli).

Ter aanvulling op de door Renzulli beschreven aanlegfactoren (hoge intellectuele capaciteiten, creativiteit en motivatie), wordt in het meerfactorenmodel van Mönks het belang van een goede interactie met de sociale omgeving benadrukt voor een gezonde ontwikkeling.

Hierbij gaat het met name om de wisselwerking met gezin, school en vrienden (peers/ontwikkelingsgelijken). Pas bij een goed samenspel van de persoonskenmerken en sociale omgevingen kan (hoog)begaafdheid zich ontwikkelen. Dit kan alleen tot stand komen als ook de sociale competentie voldoende eigen gemaakt kan worden (Mönks, 1995).

Men zou verwachten dat door de hoge intelligentie er weinig problemen op school te verwachten zijn. Echter doordat deze kinderen niet op hun niveau en interesses worden aangesproken liggen demotivatie, gebrek aan aansluiting met klasgenoten, met als gevolg onderpresteren en zich sterk ongelukkig voelen, op de loer. Om het cognitieve talent en de persoonlijkheidsontwikkeling tot ontplooiing te laten komen is het van belang om in specifieke onderwijsbehoeften te voorzien.

De Burgerschool heeft inmiddels 6 jaar ervaring opgedaan en dat heeft geleid tot een uitgebreid gestructureerd lesprogramma op maat.

Wat doen we?

Ook in de LEO groepen wordt rekenen, taal en (begrijpend) lezen gegeven. In vergelijking tot het regulier onderwijs compacter en in minder tijd. Het onderwijs op de Leo afdelingen is geënt op een aantal speerpunten die zijn vertaald vanuit de visie van de Burgerschool.
  • Leren leren
  • Eigentijds
  • Sociaal emotioneel
Leren leren

Het leren leren is een belangrijk aspect binnen ons onderwijs. Vaak ervaren deze kinderen op de basisschool nog geen leerproblemen, maar vallen zij op door opvallend gedrag te vertonen als bijvoorbeeld faalangst, depressieve gevoelens, clownesk gedrag en demotivatie. Op het voortgezet onderwijs lopen zij vervolgens vast op het niet hebben leren doorzetten, plannen, automatiseren en verwerken van grotere hoeveelheden leerstof. Het leren leren kan hiertoe een oplossing bieden. Het leren leren bieden wij aan tijdens de extra leervakken, waarin de leerlingen worden uitgedaagd zich nieuwe stof eigen te maken. Tijd voor extra stof en verdieping wordt gecreëerd door weinig herhaling en instructie van de reguliere stof. Deze extra vakken zijn voor deze kinderen hard nodig om aan hun leerhonger te voldoen, maar ook om te ervaren dat zij door moeten zetten om nieuwe dingen te leren. Daarnaast is er aandacht voor het feit dat deze kinderen vaak minder gemakkelijk automatiseren.
Extra vakken zijn:
  • Spaans door een vakdocent
  • Leren Leren; de kracht in jezelf
  • Filosofie door een vakdocent
  • Deep Level Project
  • Engels
  • Leotijd
Eigentijds

Er wordt in de huidige tijd een appél gedaan op andere vaardigheden dan vroeger. Onze kinderen groeien op in een samenleving die wordt gekenmerkt door verandering en hoe de arbeidsmarkt er over 20 jaar uitziet kunnen wij nu nog niet voorspellen. Wij vinden het van belang onze leerlingen zelfstandig, kritisch en analytisch te leren denken en werken. Sommige dingen moeten nu eenmaal geleerd worden, maar betrokkenheid bij het eigen lesprogramma en leerstof op jou eigen unieke manier tot je kunnen nemen we mee en wordt gefaciliteerd door te werken met:

I-pad als leermiddel met Snappet voor rekenen en taal. De I-pad wordt ook ingezet als leermiddel om eigentijdse vaardigheden op te doen zoals de basis van programmeren, het maken van presentaties en gebruikmaking van tekstverwerking.

Kinderen leren vooral hoe zij informatie kunnen vinden, en hoe zij deze kunnen toepassen en integreren.

Tijdens de crea middag bestaat er een keuze voor het reguliere knutselen maar zijn er ook eigentijdse keuzes beschikbaar als fotografie, leren muziek te mixen, muziek maken, sporten enz.

Deep level learning

De wereld oriënterende vakken worden via projecten aangeboden. De deep level projecten, een veelzijdig onderwijsconcept die naast kennis inzet op vaardigheden. De projecten bevatten uitdagende begrippen en leerdoelen. Ze stimuleren zowel creatief als kritisch denken. We willen een oprecht nieuwsgierige houding ontwikkelen en geen reproducerende houding.

Sociaal emotioneel

Er is op de Burgerschool veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, de hoogbegaafde klassen doen mee aan Godsdienstonderwijs of Humanistisch vormingsonderwijs door een vakleerkracht. Daarnaast is er veel aandacht binnen het programma vreedzame school voor de persoonlijke ontwikkeling en de interactie met elkaar.

Om op te groeien tot een evenwichtig volwassen mens is het spiegelen aan de omgeving en leeftijdsgenoten (peers) een belangrijk aspect. Doordat de kinderen met elkaar in een klas les hebben ontstaat er de mogelijkheid zich te spiegelen aan ontwikkelingsgelijken. En dit is een niet te onderschatten meerwaarde. Zij ervaren dan (soms voor het eerst) dat ze niet de enige zijn die andere interesses hebben, ook veel weten en hetzelfde gevoel voor humor hebben. Het “samen” met anderen stimuleren we binnen de Burgerschool door de vakken als DLP, gym en creamiddag gezamenlijk met de andere groepen te geven.